HET MYSTERIE VAN (JIJ) jij en ik (IK) (art.4) Home
 

De spiritualiteit van de twee-relatie in Huwelijk en Gezin

De mysterieuze drie-eenheid van huwelijk en gezin
Waar twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in jullie midden zegt Jezus. Dat is het weefsel van waaruit de geseculariseerde samenleving voortdurend wordt opgebouwd. Dat geldt ook voor de kerk zelf, zowel naar binnen als naar buiten. Vanuit dat klein menselijk en sociaal weefsel en vanuit de eucharistie wordt de samenleving en ook de kerk voortdurend geboren met het gezin als kleinste eenheid en huiskerk.Dat gebeurt continu als wij zelf samen met twee of drie daarin participeren en zo in die heel makende Drie-eenheid van God gaan leven. Zo manifesteert God zich voortdurend als Vader, Zoon en Geest in ons mensen.

Huwelijk en gezin als beeld van drie-eenheid.
Het huwelijk en het gezin is de meest intense en intieme vorm van die Drie-eenheid van God, die voortdurend werkzaam is in mensen. De mystieke relatie van ‘ik’- en-‘jij’, die kan daarbij zelfs ook uitmonden in een ‘wij-inclusief- kind’ en zij is een afspiegeling en beeld van de H.Drieenheid. Uit dit weefsel van twee of drie in Gods naam bijeen vormt zich voortdurend de woongemeenschap en de parochie. Het gezin is de kleinste cel daarvan. De som van gezinsleden is meer dan het aantal. Juist in ‘het-geheim-van-ik-en-jij’ kan God verschijnen als een ‘ JIJ’. Aandacht voor die Drie-ene God en in mensen staat dan ook centraal.

De Drie-ene God mannelijk en vrouwelijk uitbeelden
De bijbel vertelt van de levenservaring van de mens en zij is geleefde spiritualiteit. Vanuit de Joods Christelijke traditie wordt de mens op de eerste plaats geroepen om God uit te beelden. Vervolgens ervaren wij ons zelf tegelijk als mannelijk en vrouwelijk en in die ervaring worden mensen geroepen om man of vrouw te worden aan elkaar. Zo ervaart Adam,Elkerlijck of Alleman, dat het niet goed is voor de mens om alleen te zijn. Daarom gaat de mens op zoek en ervaart hij zijn vrouw als ‘een-hulp-tegenover-hem-die-bij-hem-past’.In onze tijd mag je dat best zien als wederzijds. Man en vrouw samen zijn het meest volledige beeld van God.

De Drie-ene God trouwt voortdurend met zijn volk
In de hele bijbel en de Katholieke Traditie is er maar ‘een’ beeld van God dat overwegend consistent blijft en dat is dat God trouwt met zijn volk. God is de bruidegom van de zielen van de mensen, die de bruid van God zijn. Wij zijn in het geheim kinderen van God. In Jezus met name trouwt God voortdurend met de kerk van gelovige mensen. Maria, die letterlijk en geestelijk het lichaam van Jezus in haar draagt, is de meest intieme verpersoonlijking van de kerk. In Jezus is ‘God-in-heel-zijn-volheid’ onder ons komen wonen en dat gaat voortdurend verder via de eucharistieviering en in elke ouderpaar dat trouwt (en een kind krijgt).

Op zoek naar heelheid van persoon en van gemeenschap
Psychisch zoekt ieder mens van nature naar eenheid in zijn of haar levensloop en in zijn/haar huwelijk/gezin. Op die manier hoop je als gelovige een heel mens te worden ‘uit-een-stuk’in verbondenheid met God en met je zelf naar binnen toe en met de ander naar buiten toe. Barmhartigheid is de weg daar naar toe ook al worden we nooit volmaakt. In een praktische leefregel wordt dat als volgt geformuleerd: ”Behandelen jullie op zondagen of in het weekend, waar daar aan behoefte is, het behoeden van de orde van je huwelijk en gezin en het heil van de afzonderlijke zielen daarvan. Daar kunnen dan tevens overdrijvingen en tekorten van de gezinsleden, als die bij iemand worden waar genomen, worden recht gezet, ‘met- liefde-als-midden’ “.Zo krijgt de mystieke ruimte van (IK)ik en jij(JIJ) in de spiritualiteit van huwelijk en gezin ook nog uitdrukkelijk een godsdienstige vorm.