GOD IS VOOR MIJ ALS EEN VRIEND DIE NIEMAND HEEFT
(derde brief aan broers en zussen als dank voor
de reis en hartelijke groeten: s.v.p. doorsturen)
GOD IS VOOR MIJ ALS EEN VRIEND DIE NIEMAND HEEFT
Ik draag de vreugde van het eeuwig leven in het hier-nu-maals al in mij.
“Ik hoop dat jij iets eerder dood gaat dan ik,
want dan hoef jij de laatste reis naar huis
niet in je eentje mee te maken”,
Dat las ik in een boekje tijdens de reis naar Berlijn in begin oktober
2011
vlak na het bezoek van paus Benedictus-XVI in september al daar.
Berlijn herrijst
Het was een reisje samen met mijn broer Ben. Het werd aangeboden door
mijn broers en zussen ter gelegenheid mijn 40-Jarig ambtsjubileum als
pastoraal werker in de kerk met in inclusief 25 jaar priester.Wat een
mooie week met een lichte busreis van OAD met prachtig weer en volkomen
zonder zorgen.Het was een soort vervolg op mijn Karmel-bus-reis naar
Dachau in 2003 naar aanleiding van mijn 40 jaar Karmeliet zijn destijds.
Nu is het De muur van de dood sinds 1961 en inclusief 20 jaar afbraak
van de muur. Tijdens de val in 1989 is ook de Titus Brandsma Gedachtenis
kerk en -kapel in Colmschate gereed gekomen. Tijdens de eerste nacht van
de val van de muur (begin op 9 okt. 1989) ben ik de hele tijd opgebleven
en heb ik mijn mystieke gedicht gemaakt, dat heet: Een waanzinnige droom
wordt waar.(Zie laatste pagina)
De stad Berlijn is op zichzelf zo groot als de provincie Drente. Rondom
de kern zijn 56 dorpen uit de omtrek opgenomen net als met Apeldoorn en
Eindhoven het geval is. Berlijn werd voor 60 procent verwoest en
herrijst nog steeds, ofschoon alleen de stad alleen nu nog 62 miljard
schuld heeft. Ich bin ein Berliner, zei Kennedy, die destijds nog als
vakjournalist aanwezig was bij de ondertekening van het vredesverdrag
tussen de geallieerden en de Duitsers. Dat was destijds een enorme
morele oppepper voor het volk.
De Stad telt nu drie en half miljoen inwoners inclusief het beroemde
Potsdam met het Nederlands dorp, waar we een middag zijn geweest. De
muur was alleen in de stad al 45 km lang en ook nog dubbel gebouwd met
een lege tussenruimte voor de konijnen die wel vrij spel hedden. Bij de
overblijfselen van de muur hebben wij ook de Kapel van verzoening
bezocht en de keizer Wilhelm Gedachteniskerk. Niet te vergeten tenslotte
het Joods Holocaust Memorial met de talrijke symbolische graven pal in
het centrum naast de Beroemde Brandenburger poort met de vier paarden er
op.
Nu na 65 jaar is er enorm veel weer opgebouwd, maar in elke straat zie
je nog steeds steigers. Het zijn met name de bouwvakkers die de stad
zichtbaar doen herrijzen en economie gaande houden.Toch staan er nu wel
12.000 huizen leeg en er staat voor heel veel miljoenen vierkante meter
leeg aan kantoorgebouwen en andere veelal oudere gebouwen uit de tijd
van Hitler. Zo ook sinds kort het vliegveld van het Marshallplan waar
toen in 1961 al elke 3 min. een vliegtuig landde.70 vliegeniers zijn
daarbij verongelukt en gaven hun leven.
Hitler met zijn Olympische spelen van 1936 had nooit kunnen dromen, dat
zo veel jaar later een paus -die nog wel uit Duitsland komt en die
destijds verplicht bij de Hitler-jugend was ingedeeld- in dat zelfde
stadion zou voorgaan in een H.Mis in sept. jongstleden.2011. De paus
waarschuwde daarbij zowel voor het Duitse bruine gevaar dat 22 miljoen
doden op zijn geweren heeft, -inclusief 6 miljoen in de gaskamers- ,
maar ook voor het Russische rode gevaar, dat 27 miljoen doden op zijn
geweten heeft. God is de bron van ons leven en wie die terzijde schuift
die scheidt zichzelf af van die levensbron en berooft zichzelf van een
grote christelijke levensvreugde die de mens vervult.
Het Joodse volk van Jezus heeft zich nooit druk gemaakt over de vraag of
er wel leven na de dood is. Dat was vanzelfsprekend, want God is er nu
en dus is Hij er dan ook. Hij is geen God van doden maar van levenden.
Pas bij de grote slachting van de Makkabeese opstand in Jeruzalem vragen
zij zich af: Waar zijn al die gesneuvelde soldaten nu?
Schrijf eens een boek over hoe jij de dood ziet!
Dat zei een medereiziger naast mij. Waarom jij in het eeuwig leven
gelooft! Hoe jij met de gedachte leeft en omgaat dat je zelf eens zult
sterven. En hoe ik met de gedachte leef en omga, dat jullie ooit zullen
sterven, een aantal van jullie lang voor mij misschien….of toch
later…Aan de hand van die gedachten kunnen lezers dan ook zelf over de
dood na denken als je al wat ouder wordt. Je eigen dood sterf je immers
in je eentje, maar met de dood van anderen moet je leren leven.
De eigen dood, ja, ook die zal en keer komen. Niets is zekerder dan dat.
Wat is de dood? Dood gaan we allemaal een keer. En dan zal mijn dood ook
de zielpijn van anderen zijn. Gedenk dat je ooit zult sterven, zegt
Aswoensdag, maar Pasen hoort daar bij: namelijk dat je
eeuwig zult leven. Na je veertigste en vijftigste echter komt die
gedachte aan de eigen dood tijdens je levensloop op het geheime uur van
de levensmiddag toch een keer wat meer vanuit het onbewuste naar boven,
zo heb ik het zelf tenminste aangevoeld. Dan denk ik er meteen achter
aan: Sterf jij toch liever iets vroeger dan ik, zodat niet jij de weg
naar huis alleen terug hoeft te gaan. Het is een gedachte die wordt
geboren uit liefde voor ander als vriend/vriendin. Die ander is voor mij
als een vriend/vriendin, zoals God een vriend of vriendin is voor hem of
haar, die niemand heeft, zo zegt de psalm.
We zitten allemaal in hetzelfde bootje met goeden en kwaden
Dat geldt zowel voor gelovigen als ook voor zogenaamde
ongelovigen,heidenen, humanisten of hoe je het ook noemen wilt.Van na de
dood en van de overkant van de dood weten we eigenlijk niets, want er is
nog nooit iemand van teruggekomen. Je kunt niet bewijzen dat er na de
dood iets is, maar je kunt ook niet bewijzen dat er dan niets is. Bij
beide gaat het slechts om geloven en meer niet.
Sterker dan de dood is het verlangen in ons dat blijft (Hooglied 8,6) en
ons drijft en ons op de been houdt. Nog sterker dan het instinct tot
zelfbehoud of tot behoud van de soort of de drang naar reproductie van
twee mensen samen. Het is de persoonlijke liefde met haar positieve
aandacht en -vooral- de ervaring van liefde die ons uiteindelijk doet
overleven. In de loop van mijn leven is met mij dat gebeurd wat Johannes
schrijft in zijn brief: God is liefde, zoals de eerste brief van paus
Benedictus heet. Wie dat echt ontmoet en ervaart in wie je het naast is
diens geloof, hoop en liefde kan niet meer stuk, zelfs niet met de dood.
Wat we gezien en gehoord hebben, gevoeld en betast in de naaste en in de
persoon van Jezus van Nazareth, dat verkondigen wij, zegt ook Johannes
de evangelist. En eenmaal zullen we delen in wat geen oor heeft gehoord
en geen oog heeft gezien en in geen mensenhart is opgekomen voor hen die
God en de naaste liefhebben, zegt ook Paulus.
Jezus is als een licht achter grijze wolken.
Ik geloof dat God niet bestaat zeiden veel mensen in de DDR. Met name in
Berlijn is dat nu rond de 60 procent. De eerste Russische ruimtevaarder
Joeri Gagarin uit 1961 kwam Hem niet tegen in de ruimte, zei hij. Zal ik
mijn geliefde terugzien vroeg iemand naast mij, jazeker, maar dan wel
samen met die je niet hebt liefgehad, zei ik, zoals de goede moordenaar
en Judas. De hel komt niet van God maar die wordt alleen maar geschapen
door de mensen zelf, die geen liefde willen met God en medemens en die
hier op aarde voor elkaar al een hel zijn. Het is God die het verschil
maakt in mijn leven en die telkens een nieuwe horizon laat opgaan in
mijn leven. Zo ervaart ook de Karmeliet Johannes van het Kruis (1600
n.Chr) na 9 maanden alleen in een pikdonkere cel onder het klooster
achter gelaten door zijn medebroeders en de Karmeliet Titus Brandsma aan
het einde van zijn leven in de barak in 1942 in Dachau. Ook Paulus
ervaart dat verblindend licht na de val van zijn paard bij Damascus. God
die zijn zon laat opgaan over goeden en kwaden (Matteus 5,45) In Hem is
licht en geen spoor van duisternis (I Joh. 1,5)
Onze God is een God van eenduidige, absolute en onvoorwaardelijke
liefde, zoals een vader en moeder die kan hebben voor bloedeigen
kinderen om ze op het goede spoor te houden. Hij kan alleen maar
liefhebben en zoekt ons onophoudelijk, zoals die barmhartige Vader van
die twee zoons/dochters laat zien in het evangelie.Hij is een God die
vanuit zijn eigen aard mijzelf het eerst heeft liefgehad en die mij
voortdurend gratis liefheeft, omdat in zijn hart niets anders is dan
liefde. God is liefde, en wie in de liefde woont, woont in God en God is
met Hem (I Joh.4,16)
Met een nooit aflatende liefde heb ik jou lief, zegt God.
Het grote mysterie dat wij allen God noemen is een persoonlijke God en
niet zomaar iets.
Eer aan iets in den hoge, kan ik met Kerstmis in de nachtmis niet zingen
en door de strot krijgen. God is geen het en geen ding. God bestaat niet
zoals een tafel of stoel, maar Hij is een gebeuren tussen mensen. God
gebeurt zoals het verhaal in de kerstnacht zegt: En het gebeurde en
geschiedde dat……Het gaat voor mij om de openbaring van God zelf die
zegt:
Ik ben die ik ben of: die er zal zijn of: hoe dan ook of: je zult wel
zien (Exodus 3,14) want Hij die mijn oren heeft geboord moet die zelf
ook niet kunnen horen? Hij die mijn oog heeft gevormd en het licht van
binnenuit vanuit het vlees van mijn ogen doet oplichten, zou die dan
zelf niet zien? (psalm 94,9) Zo moet God toch op zijn minst een persoon
zijn. Zijn goddelijke persoon-zijn in Jezus overstijgt mijn menselijk
persoon zijn toch tot in het oneindige of niet dan. God is liefde en God
gebeurt tussen mensen en in het Geheim van (IK) ik en jij (JIJ)
verschijnt Hij telkens weer anders en opnieuw. Waar er twee of drie in
zijn Naam aanwezig zijn, daar is Hij in ons midden en vormt Hij de
liefde als midden, zoals ons wapen van de Karmel zegt. Niet de horoscoop
en de natuurwetten bepalen ons leven, maar verstand, wil en liefde -
d.w.z. een persoon. Alleen dan zijn we niet langer slaaf van het
universum want dan zijn we vrij. Wij zijn niet louter een product van de
natuur, zegt onze Christelijke Hoop. Het is de Heilige Geest die zich in
Jezus als liefde heeft geopenbaard met een liefde die nooit eindigt. Met
die gesteldheid heb ik je lief en heb ik je in het verleden altijd
liefgehad en mijn liefde zal altijd bij je blijven, zegt God (Jeremia
31,3) “Als Jij God plotseling naar mij omziet in mijn binnenste
bewustzijn, dan blijk ik terstond sterk en vervuld van nieuwe vreugde”,
zegt Thomas a Kempis uit Zwolle in: De Navolging van Christus. Juist van
die vreugde van ons geloof krijgen we hier en nu in dit leven soms al
een voorproefje.
Wie gelooft is nooit alleen en voelt zich verbondenheid met God en
medemens.
Die wordt tegelijk gevoelig voor de naaste en voor de gemeenschap van de
heiligen om ons heen. Kerk begint met wakker worden in de ziel. Ontwaakt
gij die slaapt, sta op uit de dood en Christus zal over u lichten, zingt
de paaswake. Kom tegelijk in opstand tegen onrecht zoals wij in de
zestiger jaren in Nijmegen als studenten elke dag na het eten in de
mensa demonstreerden tegen de Vietnamoorlog tot die ging stoppen. Of
zoals in de tijd van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) Bisschop
Bekkers met zijn Liefde als wapen als een profeet optrad voor de
televisie. Hij verdedigde het persoonlijk menselijke geweten ten aanzien
van de geboorteregeling van de ouders.
Geloof in de verrijzenis vormt de kern van Jezus boodschap over God.
Verrijzenis midden op de dag vanuit je bewustzijn als Christen zowel als
verrijzenis uit de dood die je eenmaal ondergaat. Want God is geen God
van doden maar van levenden. (Mk.12,27) De verrijzenis van Jezus vormt
immers de basis voor de tweevoudige verrijzenis van de mens, die midden
in het leven in je bewustzijn en die uit de dood. Je zult niet sterven
en je mag niet sterven, en ook al sterf je, je zult er voor altijd zijn.
Dat is pas echt liefhebben. Äls de doden niet opstaan, is ook Christus
niet opgewekt (I Kor. 15,12 e.v.) Dan kan God dat Christus-opwekken niet
hebben gedaan en dan is ook Christus niet opgewekt (I Kor.15,15) Het
lege graf en de verschijningen is een later beeld in het evangelie. God
die Jezus uit de doden heeft opgewekt, dat is de oudste formulering ( 55
n.Chr.)
God heeft Jezus uit de doden opgewekt
Het goede nieuws van en over God in Jezus was het fundament van dat
geloof. Een God die totaal een God van liefde is, kon Jezus niet in de
dood hebben achtergelaten. Niemand die Hij liefheeft kan hij in de dood
achter laten. Dat kan niet voor mensen die als zonen en dochters van God
zijn (Gal 4 en Rom. 8) Als een vader (of moeder) een kind wil, dan wil
hij dat voor altijd. Ik geloof van Jou, Jezus, dat je leeft, omdat ik
jouw God aanvaard en in jouw God geloof.Ik wil zelf ook graag in die
Drie-eenheid gaan staan net als Jij. Niet als een dogma maar ik wil er
zelf in gaan staan net als Jezus. Voel je zelf net als Jezus Kind van
God, dan ervaar God als je Vader en wel in die H.Geest , die letterlijk
in je woont. God is nog dichter bij jezelf dan je eigen ademhaling en ik
ooit bij mij zelf kan komen in mijn bewustzijn. Wanneer hij de God van
liefde is, wanneer Hij zo is, zoals jij , Jezus, Hem als schat in je
hart gedragen hebt, wanneer Hij zo is zoals jij Hem hebt voorgeleefd,
dan heeft Hij Jou niet in de dood achtergelaten. En dan zal Hij ook
evenmin mij of iemand anders die Hij lief heeft, in het niets laten
vallen. Ik ben definitief geliefd bij God en wat er ook met mij gebeurt,
ik wordt voortdurend door die liefde van God de Vader opgewacht.
Ook mijn graf zal als het ware leeg zijn.
Er blijft alleen een geestelijk, bovenaards en hemels lichaam over (I
Kor.15,51) Niet te beschrijven . Nogmaals: Wat het oog niet heeft gezien
en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat
heeft God bestemd voor wie Hem lief heeft. (I Kor.2,9)
Ik weet alleen dat ik naar het licht ga waaruit ik ben voortgekomen,
naar de liefde die mij nooit meer loslaat en naar het leven in
overvloed. Hij zal mijn geliefden zowel als mijn niet- geliefden eeuwig
leven schenken. God die persoon is en die alleen kan lief hebben is iets
wat alle denken overstijgt. En dat wat alle denken overstijgt, nog eens
in het denken opnemen, dat is de grote uitdaging. Ik kan en wil niet
meer terug. Dat denken bepaalt ook mijn website: www.bewustchristen.nl
God is voor mij als een vriend die niemand heeft.
Ik neem God voor waar in mijn hart en verstand en ik ga met God om als
met een vriend, zegt de Karmelites Theresia van Avila (1600 n.Chr).
Juist zonder te weten hoe ik het weet, dat Hij er echt is, zegt Johannes
van het Kruis. Hij is voor mij als een vriend die niemand heeft, zegt de
psalm. In de juiste richting geloven daar gaat om. God zal recht
richten.
Op mijn sterfbed zing ik liever het Hooglied uit de bijbel of het
tafelgebed Vrede zij U van H.Oosterhuis dan een droevig Dies Irae en
Libera me. Lees mij voor uit het Hooglied van de liefde, want
stervensgebeden passen hier niet, zegt Johannes van het Kruis.
Uiteindelijk worden wij beoordeeld op de liefde, zegt hij en zegt ook
het einde van het evangelie van Matteus.
Ik draag het eeuwig leven nu al in mij.
Het oordeel is het laatste werk van Gods liefde en de voltooiing van
zijn liefde aan mij. Het is een laatste liefdevolle zuivering en
loutering, totdat ik in de verlichting kom en wordt opgenomen in de
vereniging met God zelf. Ik zal aan het leven van God zelf deelnemen en
komen binnen de heilige Drie-eenheid om Hem en elkaar te zien van
aangezicht tot aangezicht, zoals we elke zondag bidden in het tafelgebed
en wij zullen genieten van God en van elkaar. Nu kijken wij immers nog
als in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. (I
Kor.13,12) Nu ken ik nog ten dele, maar dan zal ik volledig kennen,
zoals ik zelf door en door gekend en herkend ben door God.
God zal mij liefdevol aankijken, zoals bij de verloren zoon/dochter die
weende en hij zal de donkeren bladzijden van mijn levensboek en van zijn
harde schijf op de computer zo gauw mogelijk omslaan om zo lang mogelijk
te kunnen lezen in de dagen uit het dagboek waarin ik gelukkig was, want
de gelukkige mens is God de hoogste eer. Eeuwig leven vanaf nu al in het
hier-nu-maals, daar gaat het uiteindelijk om.
W.Boerkamp 9 okt. 2011
bij het doopsel van Ethan Johannes Leonard, van Erik van Vugt en Elsel
cervantes, eerste voorzitter van de plaatselijke Karmelbeweging te
Colmschate Deventer-Oost. |