JUBILEJNO SVETO LETO 2000 - KAZALO

klik op afbeelding om te vergroten

De Goede / Stille / Heilige Lijdensweek

 

 

Pasen is het middelpunt van het kerkelijke jaar

De hele week draait om de zondag als het middelpunt. De morgen met de opgaande zon is het middelpunt tussen dag en nacht. In die zin is het elke dag even 'Pasen', 's zondags nog meer en met Pasen nog het meest. De verrijzenis van Christus is ook de diepere inspiratie van onze eigen verrijzenis.

Deze week wordt goed genoemd

Het leven van Jezus is immers menselijkerwijze gesproken een groot fiasco. Met 33 jaar als een volkomen onschuldige slaaf gestorven op het kruis. Dat was de elektrische stoel van die tijd.

Maar God denkt daar gelukkig heel anders over dan wij mensen. God heeft Hem doen verrijzen zoals die opkomende zon op de eerste Paasmorgen. Dit is uiteindelijk een nieuw en definitief bericht van God, Goed Nieuws, een Blijde Boodschap voor alle mensen, vooral en met name voor hen die denken dat hun leven mislukt is en/of dat er na de dood niets meer is.

Deze week vraagt om stilte

Stilte van buiten af en stilte in jezelf in je eigen binnenkamer. Wij willen deze week de geheimen, de mysteries van Jezus Christus door ons heen kunnen laten gaan. Wij worden immers ingewijd in zijn leven, lijden en sterven net als de eerste volwassen geloofsleerlingen, de catechumenen genaamd.

Het kruis bestaat uit die ene kernzin uit het evangelie die luidt:

  • "Wie zijn leven wil redden zal het verliezen, maar wie zichzelf los laat en geeft zal het leven winnen in overvloed."

Deze week is heilig ...

... omdat wij allen zonder uitzondering geroepen zijn tot eenzelfde heiligheid in ons leven:

  • "Weest heilig, want Ik ben heilig, zegt God."
    (Leviticus 19,12.17-18)

Dit is onze roeping vanwege God, die zelf de Heilige bij uitstek is geworden in Jezus Christus, zijn Zoon.

Deze week is de week van het lijden genoemd ...

... omdat wij in deze heilige drie dagen heel uitdrukkelijk door Jezus zelf als de mystagoog, de inwijdingsgids van God bij uitstek worden ingewijd in het geheim van zijn lijden.

In deze laatste dagen "gedenken wij dankbaar de daden des Heren", dat wil zeggen: het leven, de dood en de verrijzenis van Jezus Christus, onze trouwe getuige, ondanks zijn lijden.

Palmzondag

De laatste week van de veertig-dagentijd begint met Palmzondag. Daaraan zitten twee kanten:

  • enerzijds de glorieuze intocht van Jezus in Jeruzalem door mensen met palmtakken in gewuifd en
  • anderzijds de uittocht van Jezus uit diezelfde stad onder de grootst mogelijke bespottingen om hem te kruisigen.

Je ziet hoe gauw wij mensen van mening kunnen veranderen.

Witte Donderdag

De ware instelling en de schoonmaak van Witte Donderdag is deze: Jezus doet een schort om zijn lendenen om ons eerst geheel en al te reinigen en om ons eens even flink de voeten te wassen, het nederigste slavenwerk van die tijd.

Met dit voorbeeld wil hij ons aanschouwelijk onderwijzen waar het in de Navolging van Christus (van Thomas van Kempen) om gaat. Je kunt je nergens meer achter verschuilen, zelfs niet achter het Joodse Paaslam of achter het huidige ritueel slachten van een schaap door de moslims, want het zal om ons zelf gaan, om de inzet van je eigen persoon.

Hier ben ik, neem mij zelf, zoals psalm 41 zingt:

  • "Hier ben ik God, uw wil te doen is mijn vreugde."

Dit is de ware instelling van de eucharistie en dat geldt voor ieder van ons.

Het laatste avondmaal

Onder het laatste Joodse Paasmaal met zijn apostelen heeft hij over het Joodse Paasbrood en over de Paasbeker woorden gesproken, woorden van meer dan een profeet:

  • 'Dit brood dat ben ik zelf met de inzet van mijn eigen persoon en deze beker is mijn bloed waar mijn ziel in zit. Doe mij dit na door dit ritueel te voltrekken in mijn naam ...'

... en tegelijk: doe mij dit met woord en daad na in het volle leven van elke dag.

Dit is Goede Vrijdag, Paaszaterdag en Pasen tegelijk. 'Ik ben niet gestorven tussen twee kandelaars in de kerk, maar tussen twee moordenaars', zou hij nu tegen ons zeggen.

Godsdienst is uiteindelijk mensendienst in Jezus naam. Aan het einde van de heilige mis worden wij immers uitdrukkelijk op weg gezonden om in praktijk te brengen wat wij hier in de eucharistieviering hebben opgedaan aan inspiratie.

De heilige mis

De heilige mis samen vieren is een oefening in de godsdienst.
De echte godsdienst wordt voltrokken in het kruis van het dagelijks leven. Daar moeten wij - in wat genoemd wordt 'de onderscheiding der geesten' - voortdurend een keuze maken tussen Gods liefde in ons zelf op de eerste plaats, en vervolgens eigenliefde en als derde liefde tot de naaste.

Een open hart voor God en de ander is het enige offer dat God welgevallig is: 'Lam van God' zijn en herder tegelijk. Deze twee rollen wisselen voortdurend, ook bijvoorbeeld in het huwelijk.

Dit is de ware godsdienst: diaconie, caritas ten dode toe. Dit geldt voor elke mens en voor elke christen. Een kerk die niet dient, die dient tot niets. Vanaf ons doopsel en vormsel worden wij geroepen om deel te nemen in dit 'algemene priesterschap' van Jezus.

Goede Vrijdag

Jezus onze trouwe getuige ondanks zijn lijden: Goede Vrijdag. Jezus is ons 'altaar' voor God, Hij is tegelijk onze offergave en onze enige hogepriester in wiens naam wij bidden tot God.

'Door hem en met hem en in hem' bidden wij in de heilige mis tot onze genadige God, Vader van Jezus Christus, Gezalfde, Messias. Samen met Hem offeren wij ons hele leven op aan God. Zo geven wij ons leven de kwaliteit van een offer. Het leven is immers een gave en geheim - en dus ook een opgave.

"Wij zijn een volk van Koningen, priesters en profeten" ...

... sinds ons doopsel en vormsel, zegt de brief van Petrus. Wij vieren in de Goede Week ons gemeenschappelijk priesterschap. Heel de kerkruimte is priesterkoor en wij zijn allen samen de concelebranten. Tegelijk gaat iemand ons voor om in Jezus naam als hoofd van de kerk samen met ons allen 'recht voor Gods gelaat te kunnen staan'.

Wij staan daarbij in de gemeenschap van de heiligen, de levenden en de doden.

Wij wensen elkaar een Goede Week toe en Zalig Pasen!

Voorbede

Wij gedenken en bidden in deze goede week voor allen die in de kerk wereldwijd en in grote wereld van vandaag onverdiend onrecht wordt aangedaan. Ook voor allen die heel dichtbij ons
ten onrechte worden veroordeeld, thuis en in gezinnen, op school en op het werk.

Wij bidden om gerechtigheid en liefde voor alle mensen die net als Jezus verdacht worden gemaakt, die in het nauw worden gedreven, die worden prijsgegeven aan het kwaad.

Heer, wees alle mensen met een kruis nabij, dat er licht zal dagen van Pasen. Amen.